[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 15، شماره 1 - ( سال پانزدهم - شماره اول - بهار و تابستان 92 1392 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 23-40 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل سنجش ارزیابی عملکردتعمیرات ونگهداری هواپیما با تلفیق مدل BSC و EFQM بر اساس روش فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (FANP) ( مطالعه موردی : هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما")
نعیمه برجعلی لو ، محمدصادق عباسی، مسعود قرمزی
چکیده:   (508 مشاهده)

در فضای رقابتی کسب وکار امروز، با عنایت به روند جهانی شدن و با توجه به استانداردهای جهانی و لزوم بکارگیری روش های نوین در ارائه خدمات نگهداری و تعمیر هواپیما، ارزیابی و سنجش عملکرد و یافتن شیوه های علمی برای کنترل و ایجاد بهبود مستمر فرآیندهای نت، از نیازهای اساسی صنعت حمل ونقل هوایی کشور بشمار می رود. اما سوال اصلی در این مقاله چگونگی ایجاد یک روش تصمیم گیری منسجم و ارائه یک مدل ریاضی جامع (برای ایجاد درک کلی و واقع بینانه ومنطقی، همراه با اعمال نظرات سازگار خبرگان و مدیران سازمان)،  برای سنجش عملکرد "نت" می باشد، که در روش های کنونی دیده نشده است. روش معرفی شده در این مقاله، فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (FNAP) به منظور بکارگیری مقایسات واقع بینانه، دقیق، دو به دو و اعمال استنباط ذهنی خبرگان سازمان است. هدف از این مقاله بکارگیری این روش برای تعیین ضرایب اهمیت و رتبه بندی معیارها و شاخص‌ها با  تعیین شاخص‌های کلیدی با رویکرد بومی سازی آنها در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما" است. به طوریکه تعیین این شاخص ها، از طریق تلفیق مدل هایBSC و EFQM ، انجام شده است. نتایج بدست آمده از به کارگیری این مدل، در قالب سه معیار (نیروی انسانی، ایمنی و کیفیت و مدیریت وبرنامه ریزی) و هجده شاخص کلیدی است که ابزار موثری را برای تصمیم گیری در اختیار مدیران قرار خواهد داد که می تواند جهت بهبود مستمر فرآیندها از طریق نظارت ، پایش شاخص های ارائه شده و مقایسه نتایج حاصله با وضعیت مطلوب، به کار گرفته شود.  سپس علل نوسان های شاخص ها، عارضه یابی و راهکارهای بهبود بهره وری مطرح می شود، که نتایج قابل توجه ای را به مدیران در راستای سیاستگذاری، ارائه می دهد.

واژه‌های کلیدی: مدیریت تعمیر و نگهداری، شاخص های کلیدی عملکرد، فرآیند تحلیل شبکه ای فازی
متن کامل [PDF 587 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی و قابلیت اطمینان سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


برجعلی لو نعیمه، عباسی محمدصادق، قرمزی مسعود. ارائه مدل سنجش ارزیابی عملکردتعمیرات ونگهداری هواپیما با تلفیق مدل BSC و EFQM بر اساس روش فرآیند تحلیل شبکه ای فازی (FANP) ( مطالعه موردی : هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما"). نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1392; 15 (1) :23-40

URL: http://joae.ir/article-1-82-fa.html



سال 15، شماره 1 - ( سال پانزدهم - شماره اول - بهار و تابستان 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708