[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 2 - ( سال دوازدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 89 1389 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 33-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه­ پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری
حمیدرضا زارعی ، فرهاد جاویدراد، اسماعیل حسن‌زاده، اکبر چراغی
چکیده:   (331 مشاهده)

ضربه ­پذیری (میزان جذب انرژی ضربه) سازه زیرین بالگردها از جمله ملاحظات مهم در طراحی سازه این­ گونه وسایل پرنده می­ باشد. ضربه ­پذیری این قسمت از سازه، در میزان صدمات وارده به سرنشینان بالگرد در هنگام فرود اضطراری اهمیت ویژه ­ای دارد. در این پژوهش، به مهندسی مجدد قسمتی از سازه زیر صندلی خلبان یک نوع بالگرد چند منظوره با ماموریت دریایی به­ منظور بهبود خواص ضربه­ پذیری آن پرداخته شده است. سازه در نظر گرفته شده از جنس آلومینیوم بوده و بخشی از مجموعه صندلی خلبان است که در زیر صندلی قرار گرفته و اتصال صندلی خلبان به اعضای اصلی سازه بدنه بالگرد را برقرار می­ سازد. این قسمت، نقش بسیار مهمی در جذب ضربه در برخورد عمودی بالگرد با زمین یا سطح آب دریا دارد. در این راستا، ضمن شبیه­ سازی کامپیوتری خرابی در سازه جایگزینی مواد مرکب با مواد فلزی برای این سازه در نظر گرفته شده و تاثیرات آن بر روی ضربه ­پذیری و وزن مورد بررسی قرار گرفته است. سازه جایگزین از جنس مواد مرکب پلیمری طراحی و ساخته شده و مورد آزمایش عملی قرار گرفته است. نتایج آزمایش خرابی و شبیه­ سازی کامپیوتری بر روی سازه ساخته شده، نشان داده که این سازه جدید ضمن دارا بودن وزن پایین­ تر در مقایسه با سازه آلومینیومی، از خواص ضربه­ پذیری بهتری برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: حداکثر ضربه پذیری، سازه زیرین بالگرد، مواد مرکب، معیار آسیب سر
متن کامل [PDF 2065 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی | موضوع مقاله: روش های طراحی هواپیماها و بالگردها
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Re-engineering of a Helicopter Structural Components Using Laminated Composite Materials Based on Crashworthiness Concepts. JoAE. 2011; 12 (2) :33-43
URL: http://joae.ir/article-1-142-fa.html

زارعی حمیدرضا، جاویدراد فرهاد، حسن‌زاده اسماعیل، چراغی اکبر. مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه­ پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1389; 12 (2) :33-43

URL: http://joae.ir/article-1-142-fa.html



سال 12، شماره 2 - ( سال دوازدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 89 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.39 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638