[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 1 - ( سال دوازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 89 1389 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 59-67 برگشت به فهرست نسخه ها
کنترل جریان هوا در لایه مرزی با استفاده از محرک تخلیه سد دی الکتریک
محمد جواد جعفری، مینا صفری، یدالله احمدی زاده، بابک شکری
چکیده:   (728 مشاهده)

محرک‌های پلاسمایی آیرودینامیک، قابلیت خود را به ­عنوان یک ابزار کنترل جریان در کاربردهای متفاوت، نشان داده‌است. مطالعه حاضر نتایج یک طرح ابتکاری را ارائه می دهد که در آن از یک منبع تغذیه برای تولید جریان ولتاژ بالا (بیش از 8 کیلو ولت) و در بسامد بالا (بیش از 10 کیلوهرتز) استفاده شد. سپس این جریان برای یونیزه کردن هوای راکد در فشار اتمسفری در سطح یک قطعه محرک پلاسمایی به ­کار برده شد. پیکربندی محرک پلاسمایی مورد استفاده در این مطالعه بسیار ساده و شامل دو الکترود بود که به­طور نامتقارن چیده شدند. یکی از الکترودها در معرض هوای محیط و دیگری در طرف دیگر ماده دی‌الکتریک قرار گرفت. وقتی یک ولتاژ  متناوب بالا اعمال می‌شد، تخلیه پلاسمایی روی سطح عایق، بالای الکترود عایق شده ظاهر می‌گردید و تکانه هدایت شده به­ درون هوای محیط جفت می‌شد. مقدار جفت شدگی تکانه در تغییر اساسی جریان هوا روی سطح محرک مؤثر بود. جفت شدگی تکانه یک جریان هوای القایی تولید می‌کرد که روی دو طرف لایه دی‌الکتریک کشیده می‌شد. این جفت شدگی، سرعت هوا را در لایه مرزی از مقدار صفر افزایش می­ داد و باعث اصلاح جریان هوا در لایه مرزی می‌گردید. در این مطالعه سرعت جریان القایی در غیاب جریان هوا اندازه گیری ‌شد. این سرعت القایی را می‌توان به­ وسیله لوله پیتوت اندازه گرفت. در این پژوهش اثر بسامد و جنس ماده دی‌الکتریک بر میزان افزایش سرعت القایی بررسی شد. نتایج نشان داد که در یک بسامد بهینه (در این مطالعه فرکانس 5/7 کیلوهرتز) سرعت جریان القایی به حداکثر مقدار خود می‌رسد. نتایج همچنین نشان داد که سرعت القایی در ارتفاع 5/0 میلی­متری بالای دی‌الکتریک پلکسی گلاس به 5 متر برثانیه و در تفلون نزدیک به 6 متر بر ثانیه می رسد. بنابراین ثابت دی‌الکتریک در میزان سرعت القایی نقش قابل توجهی ایفا می‌کند. وزن کم، کوچک بودن اندازه، عدم نیاز به اجزای متحرک، قابلیت اطمینان بالا، پایین بودن قیمت، پهنای باند بالا، پاسخ سریع و افزایش چالاکی آیرودینامیکی جزو مزایای عمده قطعه کنترل جریان محرک پلاسما نسبت به قطعات کنترل جریان سنتی است.

واژه‌های کلیدی: کنترل جریان الکتروهیدرودینامیکی، تخلیه سد دی الکتریک سطحی، محرک پلاسمایی، جریان هوای القایی
متن کامل [PDF 1231 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی | موضوع مقاله: مباحث طراحی آیرودینامیکی و سازه ای سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Air Flow Control at a Boundary Layer Using a Surface Dielectric Barrier Discharge Actuator. JoAE. 2010; 12 (1) :59-67
URL: http://joae.ir/article-1-137-fa.html

جعفری محمد جواد، صفری مینا، احمدی زاده یدالله، شکری بابک. کنترل جریان هوا در لایه مرزی با استفاده از محرک تخلیه سد دی الکتریک. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1389; 12 (1) :59-67

URL: http://joae.ir/article-1-137-fa.html



سال 12، شماره 1 - ( سال دوازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 89 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764