[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 1 - ( سال دوازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 89 1389 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 11-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر
احمد شرفی ، محمد رضا سلطانی
چکیده:   (498 مشاهده)

در این تحقیق، به منظور بررسی اثرات شکل و موقعیت پیش ­بال بر توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانورپذیر، آزمایش­ هایی در تونل باد مادون صوت انجام شده است. بال و پیش­ بال هر دو صفحات مثلثی شکل بوده که دارای لبه­ های حمله­ نوک ­تیز می­ باشند. آزمایش ­ها در سرعت جریان آزاد 18 متر بر ثانیه و در زوایای حمله مدل 14 و 18 درجه و زوایای حمله مختلف پیش ­بال انجام شده­­­­­اند. بال اصلی دارای زاویه پسگرائی 60 درجه و پیش ­بال­ ها دارای زاویه پسگرایی 60 و 70 درجه با ضخامت­ های مختلف هستند. اندازه‌گیری­های توزیع سرعت روی بال اصلی برای سه موقعیت بالا، وسط و پائین پیش­بال نسبت به امتداد بال اصلی و اندازه­ گیری توزیع فشار تنها در دو موقعیت وسط و بالای پیش ­بال انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که گردابه لبه حمله تشکیل شده بر سطح بال و پیش­بال با لبه‌های حمله نوک تیز قوی‌تر و بزرگتر از گردابه لبه حمله مربوط به بال با لبه‌های حمله کاملاً گرد است. همچنین برای حالتی که پیش ­بال در موقعیت بالا نسبت به امتداد بال اصلی قرار دارد بیشترین کاهش فشار بر روی سطح بال دیده می­ شود. در ضمن با افزایش زاویه پسگرایی بال و کاهش ضخامت پیش­ بال نیز افت فشار روی بال افزایش می­­یابد.

واژه‌های کلیدی: پیش بال، بال مثلثی، زاویه پسگرایی کانارد، توزیع فشار، تست تونل باد
متن کامل [PDF 2979 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مباحث طراحی آیرودینامیکی و سازه ای سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Canard Geometry and Position Effects on the Wing Pressure Distribution of a Maneuverable Aircraft Model. JoAE. 2010; 12 (1) :11-31
URL: http://joae.ir/article-1-134-fa.html

شرفی احمد، سلطانی محمد رضا. اثرات شکل و موقعیت پیش بال روی توزیع فشار بال یک مدل هواپیمای مانور پذیر. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1389; 12 (1) :11-31

URL: http://joae.ir/article-1-134-fa.html



سال 12، شماره 1 - ( سال دوازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 89 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638