[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 1 - ( سال دوازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 89 1389 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 1-9 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجربی توزیع فشار و ضرایب آیرودینامیکی زنجیره تیغه های ثابت کمپرسور موتور هواپیما
محمدحسن پوریوسفی، مسعود میرزایی، مهدی رمضانی زاده
چکیده:   (546 مشاهده)

در این تحقیق، توزیع فشار و ضرایب نیروهای آیرودینامیکی زنجیره تیغه­ های ثابت کمپرسور موتور هواپیما به­ صورت تجربی بررسی شده است. در آزمایش­ها از تیغه­ های نوع 67A از خانواده تیغه­ های "پخش کنترل شده" استفاده شده است؛ که معمولا این نوع تیغه­ ها در ردیف اول کمپرسور موتور توربین به کار می ­رود. به این منظور، از سه تیغه موازی از جنس پلکسی- گلس (طلق) که به­ وسیله لیزر برش خورده شده و دو صفحه مسطح که در دو طرف آن قرار گرفته، استفاده شده است. اندازه­ گیری توزیع ضریب فشار روی سطح تیغه­ ها و ضرایب نیروهای برا و پسا و ضریب گشتاور در پنج زاویه حمله مختلف از 20 تا 45 درجه درمحدوده اعداد رینولدز بین 400،000 تا 600،000 انجام شده است. اثرات جدایش جریان، به­ ویژه در نواحی نزدیک لبه حمله­ تیغه ­ها و تاثیرات آن بر توزیع فشار، ضرایب آیرودینامیکی و پدیده واماندگی تیغه مورد تحلیل قرار گرفته است. تغییرات زاویه حمله، شدیداً بر الگوی جریان و ضرایب آیرودینامیکی زنجیره تیغه ­ها تأثیر می­ گذارد. به­ علاوه، با افزایش زاویه حمله، اثرات تداخل جریان بین تیغه­ ها افزایش می­ یابد. ضمناً، افزایش زاویه حمله باعث حرکت نقطه جدایی جریان روی سطح مکش تیغه ­ها به­ سمت لبه حمله شده ولی بر جدایی جریان روی سطح فشار اثر محسوسی ندارد.

واژه‌های کلیدی: تیغه­ های زنجیره 67A، توزیع فشار، ضرایب آیرودینامیکی، کمپرسور موتور هواپیما، پدیده واماندگی
متن کامل [PDF 715 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مباحث طراحی آیرودینامیکی و سازه ای سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Experimental Investigation of Pressure Distribution and Aerodynamic Coefficients in a Blade Cascade of an Airplane Engine Compressor. JoAE. 2010; 12 (1) :1-9
URL: http://joae.ir/article-1-132-fa.html

پوریوسفی محمدحسن، میرزایی مسعود، رمضانی زاده مهدی. بررسی تجربی توزیع فشار و ضرایب آیرودینامیکی زنجیره تیغه های ثابت کمپرسور موتور هواپیما. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1389; 12 (1) :1-9

URL: http://joae.ir/article-1-132-fa.html



سال 12، شماره 1 - ( سال دوازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 89 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.39 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638