تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد بر مبنای طیف بارگذاری استاندارد
|
محمد باقری نوری ، محمد رضا فروزان |
|
|
چکیده: (635 مشاهده) |
این پژوهش روشی برای تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد براساس طیف استاندارد سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا و بر مبنای روش عمر ایمن ارائه میکند. با توجه به بارگذاری غیرتناسبی و نرمی کم جنس شافت، از معیار صفحه بحرانی فیندلی استفاده شده است. اعمال این معیار به کمک تهیه یک کد مجزا به زبان طراحی پارامتری در نرم افزار انسیس میسر شده است. کد مذکور دامنه تنش برشی را براساس روش کوچکترین دایره محیطی محاسبه و صفحه بحرانی را جستجو میکند. عمر شافت برای بحرانی ترین مانور و برای طیف استاندارد به ترتیب 76 و 1090 ساعت پرواز محاسبه شد. همچنین نمودار حساسیت خستگی رسم و اثر جایگزینی ماده شافت با مواد دیگر بر عمر بررسی شده است. برای اعتبار سنجی نتایج، عمر شافت در گره بحرانی بر اساس بخشنامه AC 27-1B سازمان هوانوردی فدرال محاسبه شده است. تطابق خوبی بین عمر محاسبه شده از معیار فیندلی و عمر محاسبه شده بر اساس AC 27-1B ، مشاهده می گردد. |
|
واژههای کلیدی: تخمین عمر، بارگذاری غیر تناسبی، روش صفحه بحرانی، شافت روتور اصلی بالگرد، قانون ماینر |
|
متن کامل [PDF 570 kb]
(280 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
شکست، خستگی و خزش سازه ها
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|