[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 13، شماره 2 - ( سال سیزدهم- شماره دوم- پائیز و زمستان 90 1390 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 1-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجربی و عددی اثر تولید کننده گردابه بر الگوی جریان و ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مسافربری
احمد شرفی ، احمد خواه انور، محمد بخشنده، محمدرضا محمودی
چکیده:   (609 مشاهده)

در این تحقیق به بررسی تجربی و عددی اثر تولید کننده ­های گردابه بر الگوی جریان روی سطح بالایی یک مدل بال هواپیمای مسافربری و همچنین ضرایب آیرودینامیکی آن پرداخته شده است. ایرفویل مقطع بال  NACA 65-210است. تولید کننده­ های گردابه استفاده شده دارای زوایای سمتی صفر و 15 درجه نسبت به امتداد جریان هستند. آزمایشات تجربی شامل آشکار سازی الگوی جریان بر روی سطح بالایی بال توسط تافت و اندازه­ گیری نیروهای برآ و پسا می­ باشند. برای تحلیل عددی جریان از نرم افزار فلوئنت و مدل­سازی تنش رینولدز استفاده شده است. بررسی­ ها در سرعت جریان آزاد 30 متر بر ثانیه که متناظر با عدد رینولدز 265000 است و در زوایای حمله 2- تا 20 درجه انجام شده‌اند. نتایج تجربی و عددی نشان می ­دهند که اضافه نمودن تولید کننده ­های گردابه به بال باعث افزایش حداکثر ضریب برآ، افزایش زاویه حمله واماندگی و کاهش نیروی پسا می ­شود. همچنین بیشترین مقدار نیروی برآ و کمترین مقدار نیروی پسا مربوط به بال با تولید کننده گردابه با زاویه سمتی 15 درجه می ­باشد. در زوایای حمله پایین ( قبل از واماندگی) حل عددی انجام شده تطابق بسیار خوبی با داده­ های تجربی دارد و در زوایای حمله بالا (بعد از واماندگی و جدایی جریان)، بدلیل پیچیدگی مساله جدایش، نرم­ افزار فلوئنت از دقت کافی برخوردار نیست.

واژه‌های کلیدی: تولید کننده گردابه، الگوی جریان، ضرایب آیرودینامیکی، تست تونل باد، حل عددی، هواپیمای مسافربری
متن کامل [PDF 2405 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی | موضوع مقاله: مباحث طراحی آیرودینامیکی و سازه ای سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Experimental and Numerical Investigation of Vortex Generator effects on Flow Pattern and Aerodynamic Coefficients of an Airplane Wing Model. JoAE. 2012; 13 (2) :1-16
URL: http://joae.ir/article-1-125-fa.html

شرفی احمد، خواه انور احمد، بخشنده محمد، محمودی محمدرضا. بررسی تجربی و عددی اثر تولید کننده گردابه بر الگوی جریان و ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مسافربری. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1390; 13 (2) :1-16

URL: http://joae.ir/article-1-125-fa.html



سال 13، شماره 2 - ( سال سیزدهم- شماره دوم- پائیز و زمستان 90 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764