[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 13، شماره 1 - ( سال سیزدهم - شماره اول - بهار و تابستان 90 1390 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 63-73 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و محاسبه شبکه هیدرولیکی پره‌های خنک‌شونده توربین موتور جت با استفاده از تئوری گراف
عبداله اسدالهی قهیه ، علیرضا ایمانی فر
چکیده:   (545 مشاهده)

هدف از این تحقیق، ارائه متدی جهت طراحی و محاسبات ترموهیدرولیکی پره‌های استاتور توربین خنک‌شونده موتورهای توربین گازی به منظور بررسی اثربخشی طرح خنک‌کاری می باشد. یکی از روش‌های تحلیل سیستم خنک‌کاری پره‌ها بر اساس استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) می‌باشد. روش دیگری که در این تحقیق ارائه می شود استفاده از روش شبکه‌بندی هیدرولیکی به منظور دستیابی به میزان توزیع دبی هوای خنک‌کاری در پره خنک‌شونده می باشد. مزیت این روش کاهش شدید زمان محاسبات و کاربرد آن در اشکال پیچیده هندسی است. با تعیین توزیع دبی هوای خنک‌کاری در کانال‌های درونی می توان ضریب انتقال حرارت را در سطوح داخلی پره محاسبه نمود. روش حل شبکه هیدرولیکی بر اساس تئوری گراف استوار می باشد. بدین ترتیب که در ابتدا شبکه هیدرولیکی متناسب با پره خنک‌شونده ایجاد شده، سپس این شبکه با یک شبکه الکتریکی شبیه‌سازی می شود. سپس با استفاده از قوانین کیرشهف جریان داخل شبکه هیدرولیکی یا همان دبی ها در کانال‌های خنک‌شونده با استفاده از کد کامپیوتری تهیه شده محاسبه می‌شوند. در خاتمه جهت راستی آزمایی روش ارائه‌شده از یک پره که توزیع دبی هوای خنک‌کاری در کانال‌های ورودی و سوراخ‌های خروجی آن معلومند استفاده و نتایج با هم مقایسه شده است.

واژه‌های کلیدی: پره، توربین خنک‌شونده، تئوری گراف، شبکه هیدرولیکی
متن کامل [PDF 693 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی | موضوع مقاله: مباحث طراحی آیرودینامیکی و سازه ای سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Design and Calculation of Hydraulic Networks of Cooled Turbine Blades of the Jet Engine Using Graph Theory. JoAE. 2011; 13 (1) :63-73
URL: http://joae.ir/article-1-122-fa.html

اسدالهی قهیه عبداله، ایمانی فر علیرضا. طراحی و محاسبه شبکه هیدرولیکی پره‌های خنک‌شونده توربین موتور جت با استفاده از تئوری گراف. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1390; 13 (1) :63-73

URL: http://joae.ir/article-1-122-fa.html



سال 13، شماره 1 - ( سال سیزدهم - شماره اول - بهار و تابستان 90 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742