جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای یکی از فرآیندهای تولید برتر با کاربردهای متعددی میباشد که امروزه توجه زیادی در صنایع هوافضا به خود معطوف کرده است. هدف اصلی در این تحقیق، مقایسه استحکام کششی-برشی اتصال ورقهای متفاوت آلیاژهای آلومینیوم ۳T-2024 و ۶T-7075 در فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای با فرآیند پرچکاری مورد استفاده متداول در سازههای بال و بدنه هواپیما میباشد. همچنین تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل تاثیر سرعت نفوذ ابزار، سرعت دورانی ابزار و ترتیب قرار گرفتن ورقهای آلیاژهای آلومینیوم بر استحکام کششی ناحیه اتصالفرآیند جوشکاری اصطکاکی با استحکام کششی فرآیند اتصال پرچکاری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. با انتخاب مناسب این پارامترها، استحکام کششی-برشی بهینه اتصال قابل دستیابی است. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند جهت جایگزینی فرآیند پرچکاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای در صنایع هوافضا و به ویژه در قسمتهایی از بال و بدنه هواپیما به منظور دستیابی به استحکام بالاتر در اتصالات مورد نظر استفاده نمود. در نتیجه خرابیهای مرتبط با اتصالات مورد استفاده در سازههای هواپیما کاهش موثری داده میشود.
کاظمی نصرآبادی, محمد, & صادقپور, کاظم. (1397). کاهش سوانح مربوط به بال و بدنه هواپیما با جایگزینی فرآیند پرچکاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 20(2), 27-38.
MLA
محمد کاظمی نصرآبادی; کاظم صادقپور. "کاهش سوانح مربوط به بال و بدنه هواپیما با جایگزینی فرآیند پرچکاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 20, 2, 1397, 27-38.
HARVARD
کاظمی نصرآبادی, محمد, صادقپور, کاظم. (1397). 'کاهش سوانح مربوط به بال و بدنه هواپیما با جایگزینی فرآیند پرچکاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 20(2), pp. 27-38.
VANCOUVER
کاظمی نصرآبادی, محمد, صادقپور, کاظم. کاهش سوانح مربوط به بال و بدنه هواپیما با جایگزینی فرآیند پرچکاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطهای. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1397; 20(2): 27-38.