بهمنظور هدایت جریان سیال به مسیر طراحی شده و همچنین کاهش تلفات انرژی در تغییر جهت سیال عبوری، از پره های راهنما استفاده می شود. مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر کیفیت جریان خروجی از پره های راهنما، مقدار گام (نسبت فاصله بین پره ها به وتر) و خمیدگی پره ها می باشد. در این تحقیق تأثیر این دو پارامتر بر کیفیت جریان خروجی با ساخت مدل های مختلف به صورت تجربی بررسی گردیده است. نتایج نشان می دهد که در محدوده گام 15 تا 35 درصد، یکنواخت ترین توزیع سرعت مربوط به مقدار گام 25 درصد می باشد و همچنین این مقدار دارای کمترین میزان افت فشار کل می باشد. نتایج بررسی تغییر خمیدگی پره ها نیز نشان می دهد که با افزایش مقدار خمیدگی در محدوده 45 تا 90 درجه، یکنواختی توزیع سرعت خروجی کاهش یافته و میزان افت فشار کل افزایش می یابد. همچنین با افزایش عدد رینولدز از 104×4 تا 105×8/1 دنباله پره ها کوچکتر شده است.
رنجبر, محمدعلی, اردکانی, محمد علی, & فرحانی بغلانی, فواد. (1393). بررسی تجربی تأثیر تغییر فاصله و خمیدگی پره های راهنما بر کیفیت جریان خروجی. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 16(2), 83-93.
MLA
محمدعلی رنجبر; محمد علی اردکانی; فواد فرحانی بغلانی. "بررسی تجربی تأثیر تغییر فاصله و خمیدگی پره های راهنما بر کیفیت جریان خروجی". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 16, 2, 1393, 83-93.
HARVARD
رنجبر, محمدعلی, اردکانی, محمد علی, فرحانی بغلانی, فواد. (1393). 'بررسی تجربی تأثیر تغییر فاصله و خمیدگی پره های راهنما بر کیفیت جریان خروجی', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 16(2), pp. 83-93.
VANCOUVER
رنجبر, محمدعلی, اردکانی, محمد علی, فرحانی بغلانی, فواد. بررسی تجربی تأثیر تغییر فاصله و خمیدگی پره های راهنما بر کیفیت جریان خروجی. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1393; 16(2): 83-93.