این پژوهش روشی برای تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد براساس طیف استاندارد سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا و بر مبنای روش عمر ایمن ارائه میکند. با توجه به بارگذاری غیرتناسبی و نرمی کم جنس شافت، از معیار صفحه بحرانی فیندلی استفاده شده است. اعمال این معیار به کمک تهیه یک کد مجزا به زبان طراحی پارامتری در نرم افزار انسیسمیسر شده است. کد مذکور دامنه تنش برشی را براساس روش کوچکترین دایره محیطی محاسبه و صفحه بحرانی را جستجو میکند. عمر شافت برای بحرانی ترین مانور و برای طیف استاندارد به ترتیب76و 1090 ساعت پرواز محاسبه شد. همچنین نمودار حساسیت خستگی رسم و اثر جایگزینی ماده شافت با مواد دیگر بر عمر بررسی شده است. برای اعتبار سنجی نتایج، عمر شافت در گره بحرانی بر اساس بخشنامه AC 27-1B سازمان هوانوردی فدرال محاسبه شده است. تطابق خوبی بین عمر محاسبه شده از معیار فیندلی و عمر محاسبه شده بر اساس AC 27-1B ، مشاهده می گردد.
باقری نوری, محمد, & فروزان, محمد رضا. (1390). تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد بر مبنای طیف بارگذاری استاندارد. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 13(2), 49-58.
MLA
محمد باقری نوری; محمد رضا فروزان. "تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد بر مبنای طیف بارگذاری استاندارد". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 13, 2, 1390, 49-58.
HARVARD
باقری نوری, محمد, فروزان, محمد رضا. (1390). 'تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد بر مبنای طیف بارگذاری استاندارد', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 13(2), pp. 49-58.
VANCOUVER
باقری نوری, محمد, فروزان, محمد رضا. تخمین عمر شافت روتور اصلی بالگرد بر مبنای طیف بارگذاری استاندارد. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1390; 13(2): 49-58.