ضربه پذیری (میزان جذب انرژی ضربه) سازه زیرین بالگردها از جمله ملاحظات مهم در طراحی سازه این گونه وسایل پرنده می باشد. ضربه پذیری این قسمت از سازه، در میزان صدمات وارده به سرنشینان بالگرد در هنگام فرود اضطراری اهمیت ویژه ای دارد. در این پژوهش، به مهندسی مجدد قسمتی از سازه زیر صندلی خلبان یک نوع بالگرد چند منظوره با ماموریت دریایی به منظور بهبود خواص ضربه پذیری آن پرداخته شده است. سازه در نظر گرفته شده از جنس آلومینیوم بوده و بخشی از مجموعه صندلی خلبان است که در زیر صندلی قرار گرفته و اتصال صندلی خلبان به اعضای اصلی سازه بدنه بالگرد را برقرار می سازد. این قسمت، نقش بسیار مهمی در جذب ضربه در برخورد عمودی بالگرد با زمین یا سطح آب دریا دارد. در این راستا، ضمن شبیه سازی کامپیوتری خرابی در سازه جایگزینی مواد مرکب با مواد فلزی برای این سازه در نظر گرفته شده و تاثیرات آن بر روی ضربه پذیری و وزن مورد بررسی قرار گرفته است. سازه جایگزین از جنس مواد مرکب پلیمری طراحی و ساخته شده و مورد آزمایش عملی قرار گرفته است. نتایج آزمایش خرابی و شبیه سازی کامپیوتری بر روی سازه ساخته شده، نشان داده که این سازه جدید ضمن دارا بودن وزن پایین تر در مقایسه با سازه آلومینیومی، از خواص ضربه پذیری بهتری برخوردار است.
زارعی, حمیدرضا, جاویدراد, فرهاد, حسنزاده, اسماعیل, & چراغی, اکبر. (1389). مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12(2), 33-43.
MLA
حمیدرضا زارعی; فرهاد جاویدراد; اسماعیل حسنزاده; اکبر چراغی. "مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12, 2, 1389, 33-43.
HARVARD
زارعی, حمیدرضا, جاویدراد, فرهاد, حسنزاده, اسماعیل, چراغی, اکبر. (1389). 'مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12(2), pp. 33-43.
VANCOUVER
زارعی, حمیدرضا, جاویدراد, فرهاد, حسنزاده, اسماعیل, چراغی, اکبر. مهندسی مجدد سازه زیرین یک بالگرد بر اساس مفهوم ضربه پذیری با استفاده از مواد مرکب پلیمری. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1389; 12(2): 33-43.