سامانه هدایت و ناوبری شبکه ای، بستر ارتباطی کارآمدی را برای تحقیق اهداف و هدایت عملیات فراهم می آورد. در این الگو، عملیات هوایی گسترده با مجموعه ای از صدها پرنده پشتیبانی هوایی و جنگنده، انجام می شود. این شبکه با توجه به تحرک پرندهها بهصورت الگویی خاص از شبکه بیسیم سیار طراحی شده که ضمن داشتن مزیتهایی از قبیل: تحملپذیری در برابر خطا، کاهش تأثیر مهاجمین در طول فرایند شناخت و کشف مسیر و انتقال داده، از توانایی کشف چندین مسیر نیز برخوردار است و امکان تبادل اطلاعات و افزایش قابلیت اطمینان در شبکه را فراهم می آورد. در این مقاله، پروتکل طراحی شده ضمن برخورداری از مزیتهای فوق، از کدبندی، رمزنگاری، الگوریتم چند مسیریابی و بارگذاری وفقی، نیز استفاده مینمایدکه منجر به افزایش کارایی و امنیت و نهایتاً، افزایش نسبت تحویل سالم بستهها به کل بستههای ارسالی خواهد شد. نتایج شبیهسازی نشان میدهد در روش پیشنهادی، به طور متوسط نرخ دریافت یا سرعت انتقال بستهها، حدوداً 1% افزایش پیدا می کند و با افزایش درصد مهاجمین ضمن برقراری امنیت، هم زمان سربار اضافی به طور متوسط 12% کاهش مییابد.
رضایی, علیرضا, & نجاتی جهرمی, منصور. (1389). طراحی، شبیهسازی و ارزیابی یک سامانه هدایت و ناوبری امن هوایی بر اساس شبکه چند مسیری مبتنی بر مبدأ و بارگذاری وفقی. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12(2), 23-32.
MLA
علیرضا رضایی; منصور نجاتی جهرمی. "طراحی، شبیهسازی و ارزیابی یک سامانه هدایت و ناوبری امن هوایی بر اساس شبکه چند مسیری مبتنی بر مبدأ و بارگذاری وفقی". نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12, 2, 1389, 23-32.
HARVARD
رضایی, علیرضا, نجاتی جهرمی, منصور. (1389). 'طراحی، شبیهسازی و ارزیابی یک سامانه هدایت و ناوبری امن هوایی بر اساس شبکه چند مسیری مبتنی بر مبدأ و بارگذاری وفقی', نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 12(2), pp. 23-32.
VANCOUVER
رضایی, علیرضا, نجاتی جهرمی, منصور. طراحی، شبیهسازی و ارزیابی یک سامانه هدایت و ناوبری امن هوایی بر اساس شبکه چند مسیری مبتنی بر مبدأ و بارگذاری وفقی. نشریه علمی پژوهشی مهندسی هوانوردی, 1389; 12(2): 23-32.