[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 16، شماره 2 - ( سال شانزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 93 1393 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 47-62 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل عملکرد و بهینه سازی محفظه احتراق میکروتوربین به روش عددی
محمد صدیقی، مهدی اغنیا ، انور احمدخواه، ولید نیسی
چکیده:   (631 مشاهده)

با بررسی­های انجام شده به روی میکروتوربین گازی 180-85GTCP مشخص گردید که عیوب قسمت داغ موتور دارای فراوانی قابل ملاحظه­ای می­ باشند. موتور مذکور الزاماتی را مبنی بر محدودیت کارکرد مداوم دارد و در صورت عدم رعایت این الزامات، بیشترین صدمه متوجه قسمت گرم موتور خواهد بود. از این رو با استفاده از روش­های عددی که ضمن داشتن دقت کافی، هزینه  بسیار پایین­تری را نسبت به انجام آزمایش دارند، می­توان توزیع فشار، سرعت و دمای خروجی محفظه احتراق استوانه­ای واقعی میکروتوربین را به ­دست آورده و با ارائه هندسه­ای جدید، عملکرد مناسب­تری را برای محفظه احتراق حاصل نمود. تغییرات هندسی در نوع و محل سوراخ­های خنک­کاری لایه­ای و سوراخ­های رقیق­سازی سبب به­ دست آوردن پروفیل دمای مناسب­تری در نزدیک دیواره و خروجی محفظه احتراق خواهد شد. با به­ دست آوردن توزیع دمای مناسب در مجاورت دیواره و در خروجی محفظه می­توان عیوب محفظه احتراق و عیوب توربین را کاهش داد. مقایسه پروفیل­های دما در هندسه اصلی و هندسه­های بهینه سازی شده نشان می­دهد که پروفیل دمای خروجی در هندسه جدید دارای پیک­های دمایی کمتری نسبت به پروفیل اصلی بوده و پروفیل دما در آن یکنواخت­تر می­باشد. متوسط دمای خروجی از محفظه احتراق اصلی 950 کلوین و متوسط دمای خروجی محفظه بهینه شده 1000 کلوین محاسبه شده، از این رو بازده حرارتی محفظه بهینه شده 8 درصد از بازده حرارتی محفظه اصلی بیشتر است.

واژه‌های کلیدی: محفظه احتراق، موتور میکروتوربین گازی، پروفیل دما، بهینه سازی، عیوب قسمت داغ موتور
متن کامل [PDF 1884 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سیستم های پیشران هواپیماها و بالگردها
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Performance Analysis and Optimization of Micro-turbine Combustion Chamber by Numerical Simulation. JoAE. 2015; 16 (2) :47-62
URL: http://joae.ir/article-1-90-fa.html

صدیقی محمد، اغنیا مهدی، احمدخواه انور، نیسی ولید. تحلیل عملکرد و بهینه سازی محفظه احتراق میکروتوربین به روش عددی. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1393; 16 (2) :47-62

URL: http://joae.ir/article-1-90-fa.html



سال 16، شماره 2 - ( سال شانزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 93 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752