[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 18، شماره 1 - ( سال هجدهم، شماره اول، بهار و تابستان 95 1395 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 51-59 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و شبیه سازی یک سامانه تطبیقی خطی به منظور حذف اثر جمر تک فرکانس در لینک داده هواپیمای جنگی
میثم بیات ، دکتر جلیل مظلوم
چکیده:   (527 مشاهده)

در این مقاله با طراحی یک فیلتر تطبیقی خطی دو مرحله­ ای، سیگنال تداخل تک فرکانس(جمر تک فرکانسی) از سیگنال پهن باند پیام حذف می­ گردد. نتیجه، یک سامانه است که با وجود اثر داپلر، به صورت خودکار فرکانس­ تداخلی نامعلوم را در ورودی به­ دست ­آورده و سپس حذف می­ نماید. طراحی سامانه تطبیقی در روش پیشنهادی بر اساس ورژنی از سیگنال تداخل که به میزان نامعلومی شیفت داپلر پیدا کرده، انجام شده است. چون الگوریتم NLMS دارای پیچیدگی محاسباتی بسیار پایین است و از نظر پیاده­ سازی عملی مناسب ترین الگوریتم است، سامانه پیشنهادی با استفاده از دو فیلتر تطبیقی خطی NLMS اجرا می­ گردد. با توجه به این که پارامتر µ اندازه­ گام اجرای الگوریتم را مشخص می­ نماید، یک عامل اساسی در تخمین سیگنال بر اساس فیلتر­های تطبیقی است. در مرحله اول از یک الگوریتم NLMS با اندازه­ گام بزرگ، و با رفتار متغیر در زمان به منظور تخمین اولیه سیگنال تداخل استفاده می­ شود. در مرحله دوم، الگویتم NLMS با اندازه­ گام کوچک، به عنوان تقریبی از فیلتر وینر استفاده می­ شود تا فاز و دامنه سیگنال شیفت یافته مرجع را اصلاح نماید. شبیه­ سازی سامانه حذف تداخل پیشنهادی برای سیگنال پهن باند QPSK که به تداخل قوی آغشته شده، اجرا گردیده است. نتایج نشان می­ دهد، برای سیگنال پیام پهن باند QPSK که جمر تک فرکانسی به عنوان یک عامل تداخلی قوی بر روی آن اثر نموده است، سامانه پیشنهادی تا 60 دسی­بل بهبود در SRJ را از خود نشان می­ دهد. بنابراین با وجود یک عامل تداخلی قوی، سامانه پیشنهادی بهبود قابل ملاحظه­ ای در آشکارسازی سیگنال (خطای بیت) از خود نشان می­دهد.

واژه‌های کلیدی: جمر تک فرکانسی، اثر داپلر، اندازه گام، سامانه تطبیقی، فرکانس تداخلی
متن کامل [PDF 811 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هدایت، ناوبری و کنترل سامانه های پروازی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Design and Simulation of a Linear Adaptive System to Eliminate the Effect of Single-frequency Jammer in Warplane Data Link. JoAE. 2016; 18 (1) :51-59
URL: http://joae.ir/article-1-63-fa.html
بیات میثم، مظلوم جلیل. طراحی و شبیه سازی یک سامانه تطبیقی خطی به منظور حذف اثر جمر تک فرکانس در لینک داده هواپیمای جنگی. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1395; 18 (1) :51-59

URL: http://joae.ir/article-1-63-fa.html

سال 18، شماره 1 - ( سال هجدهم، شماره اول، بهار و تابستان 95 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.402 seconds with 793 queries by yektaweb 3503