[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 19، شماره 2 - ( سال نوزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 96 1396 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 55-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تشخیص و مکان یابی تجربی خرابی در یک سیلندر کامپوزیتی به کمک روش انحنای تابع پاسخ فرکانسی
حسین سلیمانی، علی صالح زاده نوبری، حسین شاهوردی ، محمد جواد قاسمی پاریزی
چکیده:   (43 مشاهده)

استفاده از مواد کامپوزیتی طی سالیان اخیر گسترش فراوانی داشته است. علیرغم وزن کم و مقاومت بالای آن، خرابی زود هنگام و ضعف این مواد در محیط­های ارتعاشی از جمله مواردی است که مانعی بر سر راه گسترش این مواد در معرض بارگذاری­های دینامیکی شده­است. شناسایی جدایش بین لایه­ای، مرسوم­ترین نوع خرابی در کامپوزیت­های چندلایه است. در این پژوهش اثر جدایش بین لایه­ای با ابعاد کوچک، بر رفتار مودال و توابع پاسخ فرکانسی به صورت تجربی بررسی می­شود. از بین مکانیزم­های خرابی مرسوم دراین مواد، اثر ضربه، به سازه اعمال شده و طی چهار مرحله سطح انرژی ضربه که ارتباط مستقیمی با اندازه جدایش بین لایه­ای دارد، افزایش داده می­شود و در هر حالت آنالیز مودال صورت گرفته و پارامترهای مودال با حالت سالم مقایسه خواهدشد. درستی ارتباط نتایج حاصل از تحلیل مودال توسط تغییرات نسبت استهلاک با تغییرات شیب تابع پاسخ فرکانسی مربوط به تحلیل فرکانسی نشان داده­ می­شود. نتایج استفاده از پارامترهای مودال جهت مکان یابی خرابی­های کوچک کاربردی ندارد. بنابراین به منظور مکان­یابی خرابی، از داده­های خام پاسخ سیستم که فاقد خطای مودال است استفاده می­شود. ازاین جهت انحنای توابع پاسخ فرکانسی درهمه نقاط محاسبه شده و با حالت سالم مقایسه و مکان خرابی پیش­بینی می­شود.

واژه‌های کلیدی: کامپوزیت، جدایش، خرابی، پاسخ فرکانسی
متن کامل [PDF 923 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمردهی سازه ها و سامانه های هوایی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلیمانی حسین، صالح زاده نوبری علی، شاهوردی حسین، قاسمی پاریزی محمد جواد. تشخیص و مکان یابی تجربی خرابی در یک سیلندر کامپوزیتی به کمک روش انحنای تابع پاسخ فرکانسی. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1396; 19 (2) :55-65

URL: http://joae.ir/article-1-37-fa.html



سال 19، شماره 2 - ( سال نوزدهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 96 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781