حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند
|
مهدی یزدانی*، زهرا فرجی، زهرا مقدم |
|
|
چکیده: (1277 مشاهده) |
حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت، قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه بودن در امر انتقال کالا و مسافر یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل در سراسر جهان محسوب میشود. با این وجود استفاده از حمل و نقل هوایی با روند صعودی، صنعت هوانوردی را با معضلات عدیدهای از جمله متحمل شدن هزینه تاخیرات و تعجیلات، افزایش آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی و صوتی روبرو کرده است که افراد درگیر در این حوزه را ترغیب مینماید تا جدیتر به بحث مدیریت بهینه ترافیک هوایی و استفاده موثر از ظرفیت باندها و فرودگاهها تمرکز کنند. در این مقاله مسئله زمانبندی چند هدفه فرود هواپیما به عنوان بخش پیچیده و اساسی مدیریت ترافیکهوایی با توجه به محدودیتهای پنجره زمانی، حداقل زمان جداسازی در حالت چند باند و وابستگی بین باندها در قالب اهداف کمینهسازی مجموع هزینههای زودکرد و دیرکرد و همچنین حداقلسازی مجموع زمان فرودها مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش مطالعات محاسباتی، 5 مسئله با سایزهای کوچک با کمک روش اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین 22 مسئله با سایزهای کوچک و بزرگ با استفاده از دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه NSGA-II و MOPSO حل شده و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای 4 شاخص عملکردی حاکی از برتری الگوریتمNSGA-II در شاخص NPS و برتری الگوریتم MOPSO در شاخص MID میباشد. همچنین در دو شاخص SM و RAS نیز عملکرد الگوریتمها یکسان است. |
|
واژههای کلیدی: زمان بندی فرود هواپیما، فرودگاه چند باند، مسائل چندهدفه، روش اپسلون محدودیت، الگوریتم فراابتکاری |
|
متن کامل [PDF 618 kb]
(192 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی |
موضوع مقاله:
مقررات و مدیریت پرواز
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|