[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 1 - ( سال بیست و یکم، شماره اول، بهار و تابستان 98 1398 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 19-34 برگشت به فهرست نسخه ها
حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند
مهدی یزدانی*، زهرا فرجی، زهرا مقدم
چکیده:   (835 مشاهده)
حمل و نقل هوایی به دلیل سرعت، قابلیت اطمینان بالا و مقرون به صرفه بودن در امر انتقال کالا و مسافر یکی از محبوب­ترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل در سراسر جهان محسوب می­شود. با این وجود استفاده از حمل و نقل هوایی با روند صعودی، صنعت هوانوردی را با معضلات عدیده­ای از جمله متحمل شدن هزینه تاخیرات و تعجیلات، افزایش آلودگی هوا­  و آلودگی های زیست محیطی و صوتی روبرو کرده است که افراد درگیر در این حوزه را ترغیب می­نماید تا جدی­تر به بحث مدیریت بهینه ترافیک ­هوایی و استفاده موثر از ظرفیت باندها و فرودگاه­ها تمرکز کنند. در این مقاله مسئله زمان­بندی چند هدفه فرود هواپیما به عنوان بخش پیچیده و اساسی مدیریت ترافیک­هوایی با توجه به محدودیت­های پنجره زمانی، حداقل زمان جداسازی در حالت چند باند و وابستگی بین باندها در قالب اهداف کمینه‌سازی مجموع هزینه­های زودکرد و دیرکرد و همچنین حداقل­سازی مجموع زمان فرودها مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش مطالعات محاسباتی، 5 مسئله با سایزهای کوچک با کمک روش اپسیلون محدودیت حل شده است. همچنین 22 مسئله با سایزهای کوچک و بزرگ با استفاده از دو الگوریتم فراابتکاری چند هدفه NSGA-II   و MOPSO حل شده و نتایج آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج محاسباتی برای 4 شاخص عملکردی حاکی از برتری الگوریتمNSGA-II  در شاخص NPS و برتری الگوریتم MOPSO در شاخص MID می‌باشد. همچنین در دو شاخص SM و RAS نیز عملکرد الگوریتم­ها یکسان است.
واژه‌های کلیدی: زمان بندی فرود هواپیما، فرودگاه چند باند، مسائل چندهدفه، روش اپسلون محدودیت، الگوریتم فراابتکاری
متن کامل [PDF 618 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی | موضوع مقاله: مقررات و مدیریت پرواز
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


یزدانی مهدی، فرجی زهرا، مقدم زهرا. حل مسئله زمان بندی چندهدفه ی فرود هواپیما در حالت چندباند. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1398; 21 (1) :19-34

URL: http://joae.ir/article-1-237-fa.html



سال 21، شماره 1 - ( سال بیست و یکم، شماره اول، بهار و تابستان 98 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227