تحلیل پاسخ ارتعاشی مدلهای دینامیکی مختلف بدن خلبان در انجام مانورهای پروازی
|
دکتر حشمت اله محمد خانلو*، آقای محمد رضا تقی زاده |
|
|
چکیده: (1038 مشاهده) |
در این تحقیق، به بررسی پاسخ ارتعاشی مدلهای مختلف بدن خلبان در انجام مانورهای پروازی پرداخته میشود. در این راستا از مدلهای گسسته، شامل مدلهای چهار درجه آزادی و مدل هفت درجه آزادی که جزو مدلهای رایج در این نوع تحلیلها میباشند، استفاده میشود. معادلات دینامیکی حاکم بر حرکت این مدلها از روش نیوتن به دست آمده و با روش عددی رانگ- کوتا در نرم افزار متلب حل میشوند. صحت سنجی هر یک از مدلهای به کار رفته با استفاده از نتایج تحقیقات منتشر شده قبلی انجام میشود. پس از اطمینان از صحت مدلسازی و برنامه نوشته شده، ورودی ناشی از تغییرات شتاب g ثبت شده در تست تجربی حین پرواز و استخراج هفت مانور پروازی، به مدلهای ارتعاشی مختلف اعمال میگردد. از قابلیت انتقال پایه صندلی نسبت به هر یک از اعضای بدن خلبان به عنوان معیار مورد نظر برای تحلیل ارتعاشی استفاده میگردد. نتایج به دست آمده در سه مدل مورد مطالعه نشان میدهند که بیشترین سهم انتقال پذیری در ناحیه قفسه سینه (بالا و پایین) و پس ازآن در ناحیه لگن در مانورهای مختلف قرار دارد. همچنین براساس میزان قابلیت انتقال پذیری و ماکزیمم شتاب g در مانورهای مختلف، اثر آهنگ تغییر شتاب بر قابلیت انتقال پذیری و احساس راحتی خلبان بیش از میزان ماکزیمم شتاب در هر مانور می باشد.
|
|
واژههای کلیدی: مانور، بدن خلبان، شتاب g، پاسخ ارتعاشی، قابلیت انتقال |
|
متن کامل [PDF 889 kb]
(159 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی |
موضوع مقاله:
صلاحیت پروازی هواپیماها و بالگردها
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|