[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 20، شماره 2 - ( سال بیستم، شماره دوم، پاییز و زمستان 97 1397 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 27-38 برگشت به فهرست نسخه ها
کاهش سوانح مربوط به بال و بدنه هواپیما با جایگزینی فرآیند پرچ‌کاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه‌ای
دکتر محمد کاظمی نصرآبادی*، مهندس کاظم صادقپور
چکیده:   (163 مشاهده)
جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه­ای یکی از فرآیندهای تولید برتر با کاربردهای متعددی می­باشد که امروزه توجه زیادی در صنایع هوافضا به خود معطوف کرده است. هدف اصلی در این تحقیق، مقایسه استحکام کششی-برشی اتصال ورق­های متفاوت آلیاژهای آلومینیوم ۳T-2024 و ۶T-7075 در فرآیند­ جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه­ای با فرآیند پرچ­کاری مورد استفاده متداول در سازه­های بال و بدنه هواپیما می­باشد. همچنین تاثیر پارامتر­های مختلف از قبیل تاثیر سرعت نفوذ ابزار، سرعت دورانی ابزار و ترتیب قرار گرفتن ورق­های آلیاژهای آلومینیوم بر استحکام کششی ناحیه اتصال فرآیند جوشکاری اصطکاکی با استحکام کششی فرآیند اتصال پرچکاری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. با انتخاب مناسب این پارامتر­ها، استحکام کششی-برشی بهینه اتصال قابل دستیابی است. نتایج حاصل از این تحقیق می­تواند جهت جایگزینی فرآیند پرچ­کاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه­ای در صنایع هوافضا و به ویژه در قسمت­هایی از بال و بدنه هواپیما به منظور دستیابی به استحکام بالاتر در اتصالات مورد نظر استفاده نمود. در نتیجه خرابی­های مرتبط با اتصالات مورد استفاده در سازه­های هواپیما کاهش موثری داده می­شود.  
واژه‌های کلیدی: : جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه‌ای، پرچ‌کاری، استحکام کششی برشی
متن کامل [PDF 1034 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شکست، خستگی و خزش سازه ها
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کاظمی نصرآبادی محمد، صادقپور کاظم. کاهش سوانح مربوط به بال و بدنه هواپیما با جایگزینی فرآیند پرچ‌کاری با فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه‌ای. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1397; 20 (2) :27-38

URL: http://joae.ir/article-1-223-fa.html



سال 20، شماره 2 - ( سال بیستم، شماره دوم، پاییز و زمستان 97 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006