[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 21، شماره 1 - ( سال بیست و یکم، شماره اول، بهار و تابستان 98 1398 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 35-43 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه‌سازی چندمعیاری دم و سکان عمودی هواپیمای متعارف
جلال کریمی*، محسن چگینی
چکیده:   (50 مشاهده)

در مقاله حاضر، با هدف ارتقای قابلیت­های عملیاتی وسایل پرنده­ی موجود، روشی برای بهینه­سازی هم­زمان دم و سکان عمودی یک هواپیما با پیکربندی متعارف ارائه شده است. برای این منظور، کلیه الزامات طراحی این بخش مهم از پیکربندی در غالب یک مساله بهینه­سازی چندمعیاری مقید فرموله شده است. قابلیت محاسبه ضرایب آیرودینامیکی و پارامترهای جرمی با تغییر ابعاد هندسی هواپیما ایجاد شده است. به این ترتیب، برای اهداف حساسیت­سنجی می­توان تاثیر پارامترهای هندسی پیکربندی بر کیفیت پروازی و عملکردی هواپیما را به­دست آورد. به­علاوه، در مقاصد بهینه­سازی هم می­توان یک بخش از پیکربندی را بهینه نمود در حالی­که اثرات متقابل کلیه اجزای پیکربندی در مساله لحاظ شده است. برای حل از ترکیب الگوریتم ژنتیک مرتب­سازی نامغلوب با روش تورنمنت امکان­پذیری استفاده شده است.

واژه‌های کلیدی: دم و سکان عمودی، کیفیت پروازی، پایداری دینامیکی، خروج از فرچرخ، تریم‌پذیری، بهینه چندمعیاری
متن کامل [PDF 414 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی - کاربردی | موضوع مقاله: روش های طراحی هواپیماها و بالگردها
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کریمی جلال، چگینی محسن. بهینه‌سازی چندمعیاری دم و سکان عمودی هواپیمای متعارف. نشریه علمی-پژوهشی مهندسی هوانوردی. 1398; 21 (1) :35-43

URL: http://joae.ir/article-1-213-fa.html



سال 21، شماره 1 - ( سال بیست و یکم، شماره اول، بهار و تابستان 98 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی Journal of Aeronautical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4075